הערכה: מחסור חמור בשמיטה בעקבות המצב הבטחוני

דוד לזר No Comments on הערכה: מחסור חמור בשמיטה בעקבות המצב הבטחוני
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

פיקוח נפש דוחה עגבניה אומר לשימי סגל בתוכנית מגזין שישי הרב אליהו לנדאו – אחראי מערך השמיטה בכשרותו של אחיו הגאון רבי משה יהודא לייב לנדא רב אב"ד בבני ברק.

"שנת השמיטה נחלקת לשני מגזרים", אומר הרב לנדא, "ישנו את מגזר החקלאים שעליו המצווה להשבית את האדמה, וישנו את המגזר הפרטי שצורך את הפירות, עיקר העיסוק שלנו הוא מול ציבור הצרכנים".

"חשוב לזכור, שעצם המשמעות של מצוות השמיטה, היא ההכרזה של ה' הארץ ומלואה, כי הרי השדה והמטע הם אמנם שלנו, אבל המשמעות של 'שלנו' זה לא שלנו מוחלט, אלא בעצם של הקב"ה, ש מעניק לנו את השימוש בה לשש שנים, ועל ידי השבתת השדה בשנה השביעית, אנחנו מכריזים שהם בעצם של הקדוש ברוך הוא".

"והמעניין הוא, שבשני מקומות התורה מבטיחה לנו הצלחה גשמית על ידי קיום המצווה, במצוות התלויות בארץ – במצוות מעשר שנאמר 'עשר תעשר' – ודרשו חז"ל 'עשר בשביל שתתעשר. ובמצוות השמיטה שאומרת לנו התורה "וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתנו וציויתי את ברכתי לכם בשנה השישית".

"ובאמת את הדבר הזה אנחנו רואים בפועל איך מתגשמת הברכה הזו, ורואים את זה כמעט בכל שנת שמיטה".

"סיפור פלאי היה לנו בשנת השמיטה שעברה. היות וציבור הצרכנים החרדים צורך בננות, לפני 7 -14 שנה חיפשנו חרדים שמגדלים בננות שמפקירים את מטעיהם כפי הלכה, ולא מצאנו.

ולכן לא הייתה לנו ברירה בפני ועדת השמיטה, וקנינו בתוך קיבוץ לא דתי שעל יד טבריה, עצי בננות לפי הכמות המשוערת שהיינו צריכים, ולאחר שקנינו את העצים הפקרנו אותם בכדי שיהיה אוצר בית דין כהלכתו.

בחודש ינואר של שנת השמיטה שעברה, הייתה קרה, והקרה פוגעת מאוד בעצי הבננות. ועצי הבננות בקיבוץ מאוד נפגעו והתייבשו.

קראו לנו בקיבוץ ואמרו לנו בתדהמה "בואו תראו את הנס שה' עשה לכם'. כל המטעים של הבננות בקיבוץ נפגעו לגמרי ונשארו ללא טיפת חיות, ורק אותם החלקות שהופקרו על ידי ועדת השמיטה נשארו שלימות וחיות והניבו פירות במשך כל השנה. ויש עוד סיפורים כאלו לרוב".

"ולסיום, חשוב לדעת ששנה יהיה קושי מיוחד בהספקה של ירקות כשרים מבחינת השמיטה יותר מבשנים קודמות וזאת מפאת המצב הביטחוני".

"כי לשלוח היום משגיח כשרות לתוך כפר ערבי אפילו בתוך תחומי ישראל. זו אחריות של נפשות. וכי המשגיח לא מגיע לשם באופן אקראי, אלא באופן יומיומי, והוא אובייקט שניתן לתכנן מולו מפגע. ומימילא, יש הרבה מקומות שאנחנו נהיה מוכרחים להימנע מלשלוח לשם משגיח".

"ולכן אני פונה לציבור שלמרות שאנחנו עושים את כל המאמצים שלא יהיה מחסור, אם יהיה איזשהו מחסור, אנחנו תבענו מטבע לשון ש'פיקוח נפש דוחה עגבנייה'. ושהציבור יקבל זאת בהבנה".



0 תגובות